Sekolah Kebangsaan Sena

Analisis Item PKSR

Bagi memastikan pencapaian murid SK Sena sentiasa berada pada tahap yang terbaik, dan masalah-masalah yang dihadapi oleh murid dalam Pengajaran dan Pembelajaran dikenalpasti dan diatasi segera, SK Sena menjalankan program Analisis Item selepas setiap kali peperiksaan dalaman selesai bagi setiap kelas dan setiap matapelajaran.

Sementara kebanyakan analisis peperiksaan yang dijalankan hari ini lebih kepada melihat pencapaian murid secara keseluruhan dalam satu-satu matapelajaran, Analisis Item yang dijalankan di SK Sena lebih tertumpu kepada mencari masalah-masalah khusus yang dihadapi oleh murid dalam usaha untuk membantu meningkatkan kefahaman murid dalam isu berkenaan. Sebagai contoh, masalah dalam menyelesaikan soalan pecahan (fraction) bagi matapelajaran Matematik.

Dalam mengenalpasti masalah-masalah khusus bagi setiap kelas dan matapelajaran, Analisis Item SK Sena dijalankan menggunakan Pelan Strategik dan Pelan Operasi menggunakan format yang tersendiri.

Pelan Strategik

  1. Jumlah murid yang dapat menjawab dengan betul dan gagal menjawab dengan betul bagi setiap soalan direkodkan
  2. Setiap soalan yang mempunyai bilangan murid gagal menjawab yang tinggi diteliti dan dikenalpasti isunya (apa yang terkandung dalam soalan tersebut)
  3. Isu-isu strategik (punca kegagalan majoriti murid menjawab dengan betul, atau kaedah mengekalkan pencapaian murid jika soalan berjaya dijawab dengan betul oleh majoriti murid) disenaraikan

Pelan Operasi

  1. Program dan aktiviti untuk membantu murid mengatasi masalah bagi setiap isu strategik yang dibangkitkan dalam Pelan Strategik disenaraikan
  2. Perincian seperti penerangan ringkas, kos, sumber kewangan, tanggungjawab, pemantauan dan tempoh pelaksanaan bagi setiap program/aktiviti turut disenaraikan
Akhir sekali, setiap program dan aktiviti yang dirancang dalam Pelan Operasi berdasarkan isu dalam Pelan Strategik mesti dilaksanakan seperti perancangan, dan pemantauan atas pelaksanaan serta keberhasilan setiap program/aktiviti dilakukan oleh pemantau seperti yang tercatat dalam Pelan Operasi (biasanya melibatkan Penolong-Penolong Kanan dan Ketua-Ketua Panitia).

 

 

UPSR 2018

24.09.2018 08:00

Translations

Free Software For Education

A Word From The Creator Of Our Favorite Computer Operating System

Q: So, how do you feel about potentially billions of dollars of wealth being created from your creation that you're not necessarily directly cashing out?

A: So? If I hadn't made Linux available, I mean, I wouldn't have gotten a name, (or) money that way either. So I mean, it's a win-win situation. Just the fact that there are a lot of commercial companies, means that there are a lot of Linux people who used to work on Linux (kind of) along the side, and now they get paid for doing what they wanted to do. That helps me in the sense that I wanted them to work on Linux anyway.

- Linus Torvalds

 


 

No To Restricted Boot

This work by Erik Steinmann is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Creative Commons License

 


 

Vote for open innovations and competitive technologies. Keep Patent Trolls™ out of education!

Pautan

Kerajaan Negeri Perlis

Anuban Satun School, Thailand

Laman Wikipedia SK Sena

MyGovernment

Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia

Open Source Competency Center

Multimedia Development Corporation

Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia

Kementerian Pendidikan Malaysia

Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan Malaysia

Universiti Malaysia Perlis

Universiti Sains Malaysia

Universiti Pendidikan Sultan Idris

Institut Pendidikan Guru Perlis

Jabatan Pendidikan Perlis

Bahagian Teknologi Pendidikan, Kementerian Pendidikan Malaysia

Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri Perlis

Zoom-A

EDUWEBTV

Groklaw - Digging for Truth

GNUs Not Unix

Linux

The Internet's #1 Education Site for K-8 Kids and Teachers